Hej,
Jeg er nybegynder i Microsoft Access, men vil gerne til at bruge den til diverse databaser i mit lillle nye firma.
Det første jeg vil oprette er en database til registrere af timer på projekter.
Det er dog sådan at hvert projekt har flere opgaver (tasks) og jeg ønsker derfor at oprette en formular, hvor man først vælger projekt og derefter opgave (task) der findes på det projekt. Til det har jeg oprettet 2 tabeller:
"tblkunde" Her en liste over kunder (pt. kun Rambøll)
"tblprojekt", som blot indeholder en liste over projekter og et link til "tblkunde" hvor kunde tilføjes. Her er det lykkedes at lave en kolonne som dropdown hvor jeg vælger kunde fra "tblkunde"
"tbltask" som indeholder "projekt" og "task". Her er det lykkedes at lave en kolonne som dropdown hvor jeg vælger task fra "tbltask"
Nu er planen så at lave en formular, hvor:
Man først vælger "kunde" Så et felt, hvor man vælger "projekt" baseret udelukkende på projekter som tilhører den kunde Så et felt hvor man vælger "task", baseret udelukkende på "task" som er oprettet på det "projekt"
Men kan simpelthen ikke gennemskue det med "cascade combination boxes", er der nogen der kan hjælpe?
- Hvordan oprette man en formular med kombinationsbokse. (jeg kan godt oprette formular, men kan ikke sætte begrænsninger i valg af f.eks "task")
- Ville det være smartere at samle det i en tabel?
PS: Den overordnede tabel "timer og udlægsregistrering" indeholder andre kolonner; timer, overtimer, udlæg, km og beskrivelse, men det mener jeg virker ok.
|