Jeg startede bare, men bøger om relationelle databaser, SQL, Databaseopbygning vil være et godt gæt.
Al information gemmes i tabeller, betjeningsfladen er Formularer, udskrifter er rapporter.
Hvis man skal bruge data fra flere tabeller, benytter man forespørgsler.
For at data skal kunne samles korrekt skal der være en fælles nævner.
Hvis man f.eks har en database med et adressekartotek kan det være en fordel, at have en tabel til personoplysninger og en til postnumre, i tabellen med personoplysninger skal der være et postnr felt, det har betydning ved større databaser, hvor man kun skal gemme 4000 for en person fra Roskilde i hver post og ikke 4000 Roskilde i hver eneste post.
Med de tidligere udgaver af Access var der en demodatabase (Northwind) tror jeg den hed, der kan mange funktioner studeres.
En rigtig god hjemmeside på engelsk er
http://www.utteraccess.com, der er et forum hvor der er nogle meget kloge hoveder, der kan hjælpe med næsten alt, der er samtidig et stort udvalg i Code Archive og Access Knowledgebase / FAQ. Det kræver dog, at man er oprettet som bruger for at få adgang til søgning m.m.
Bøger på dansk er meget begrænset, men der var på et tidspunkt nogle Access for dummies, nogle hæfter på omkring 30 - 50 sider, de kunne hjælpe en i gang med det meget basale, hvis man startede helt fra bunden.